دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
04 ارديبهشت 1400 - 10:56

آمریکا و چشیدن طعم تلخ ۴۲ سال شکست

پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ یادآور اولین شکست سخت آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی است
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 8870

پایگاه رهنما:

پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ یادآور اولین شکست سخت آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. در آن واقعه که آمریکایی‌ها نام «پنجه عقاب» بر عملیات خود نهاده بودند، بالگرد‌ها و هواپیما‌های آمریکایی که وارد حریم ایران شده بودند، با طوفان شن در طبس روبه‌رو شدند و عملیات آن‌ها با شکست روبه‌رو شد.

ماجراى طبس از جمله آشکارترین توطئه هاى شکست آمریکاست. دولت آمریکا با همه برنامه ریزی‌هایی که ژنرال‌های آمریکایی از مدت‌ها قبل در شرایط سختی، این عملیات را طراحی وتمرین کرده بود، شکست سنگینی خورد و در نهایت آن‌ها با به جا گذاشتن ۸ کشته که در آتش سوختند، برای نجات نیرو‌های بجا مانده، با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر «نیمیتز» رساندند و این عملیات بطور کامل شکست خورد.

از آن روز تاکنون، افول هژمونیک آمریکا کماکان ادامه دارد. تا پیش از حادثه طبس و تا اواخر دهه ۹۰ میلادی که جنگ سرد بین دو قدرت آمریکا و شوروی حاکم بود، مبنای هژمونی آمریکا «سلطه همراه با رضایت» از طریق فرآیند «اقناع» بودکه استفاده مکرر این کشور از عناصر «زور»، «اجبار» و «تنبیه» نشانه فاصله گرفتن آمریکا از «سلطه همراه با رضایت» بود. از دیگر سو، همراهی نکردن بسیاری از دولت‌ها حتی بعضا متحدان این کشور، در برخی سیاست‌ها و نیز نفرت و بدبینی بسیاری از ملت‌ها از سیاست‌های آمریکا، نشانه شکست در فرآیند اقناع محسوب می‌شود و با دولت‌هایی که در طول این سال‌ها بر آمریکا حاکم شدند از ریگان گرفته تا بوش پدر و پسر و این اواخر اوباما، ترامپ و بایدن، شاهد فاصله گیری آن‌ها از این هژمونی به اصطلاح اقناع کننده و گرایش به خشونت و زور برای رسیدن به قدرت از دست داده، بوده ایم که راه اندازی چند جنگ در منطقه و جهان که در همه آن‌ها آمریکا شکست سنگینی تجربه کرده را می‌توان تلاشی برای بازیافت آن هژمونی دانست. ترغیب عراق برای حمله به ایران و تحمیل ۸ سال جنگ به کشورمان، راه اندازی چند جنگ مستقیم و نیابتی در منطقه از جمله حمله به افغانستان و عراق در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳، سازماندهی گروه‌های تروریستی از جمله داعش در منطقه برای نا امن کردن عراق و سوریه با هدف رسیدن به محیط امنیتی ایران و ده‌ها توطئه ریز و درشت دیگر که همگی آن‌ها تا امروز به شکست مفتضحانه آمریکا انجامیده است، از نمونه‌های بارز آن است.
در مجموع می‌توان گفت: تا امروز آمریکا کارت‌های اصلی بازی خود را در مقابل ایران و کشور‌های محور مقاومت و حتی گروه‌های مقاومت همچون حزب الله لبنان، حشدالشعبی عراق و انصارالله یمن از دست داده است و دیگر به هیچ وجه تهدید نظامی، تحریم‌های فلج‌کننده و فشار‌های رسانه‌ای که با تریلیون‌ها دلار برای تسلیم پذیری ایران و جریان مقاومت در منطقه هزینه کرده، بی نتیجه مانده است و آمریکا دیگر کارت‌های بازی جدی نظامی و غیرنظامی در برابر ایران ندارد.
اما ممکن است هنوز جریانی در داخل کشور با وجود این همه کارنامه سیاه و البته شکست خورده آمریکا، آمال و آرزو‌های خود را در نزدیکی به این قدرت پوشالی و شکست خورده بداند و با وجود تجربه تلخ برجام، بار دیگر به دنبال مذاکره با آمریکا باشد، اما نباید فراموش کرد که آمریکای امروز، آمریکای ۴۲ سال پیش نیست. چراکه آمریکای امروز به عنوان یکی از منفورترین کشور‌های دنیا و محور شرارت‌های بین المللی مطرح است. در کنار شکست‌های سنگین آمریکا در طول این چهار دهه، مهمترین ناکامی‌های آمریکا در عرصه سیاسی نیز عبارت اند از:

۱- ناتوانی در مطرح کردن خود به عنوان قطب قدرت جهانی
۲- افول قدرت تا جایی که امکان اجرای طرح خود در هیچ نقطه‌ای از دنیا را ندارد.
۳- اعتراف به بی نتیجه بودن سیاست‌های منطقه‌ای به رغم هزینه کرد ۷ تریلیون دلار
۴- تمرّد روزافزون دولت‌ها در مقابل آمریکا که شامل کشور‌های بسیاری از جمله روسیه، چین، هند و... می‌شود.

در واقع بررسی تاریخ آمریکا نشان دهنده شکست‌های زیادی است که دستگاه تبلیغاتی غرب سعی در مخفی کردن آن‌ها دارد. مداخله آمریکا در افغانستان که به جنگ افغانستان معروف شد، امروز به مرحله‌ای رسیده که «بایدن» پس از ۲۰ سال هزینه در افغانستان اعلام می‌کند سربازان ما افغانستان را تا ۱۱ سپتامبر (اول شهریور ۱۴۰۰) ترک خواهند کرد. در عین حال، همزمان آن‌ها در عراق تحت فشار هستند تا با اجرای مصوبه پارلمان عراق، با سرافکندگی این کشور را هم ترک کنند و همه این‌ها محصول ایستادگی ملت ایران تحت رهبری‌های داهیانه امام راحل و روشن ضمیر و رهبر حکیم انقلاب امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) است تا آمریکا همواره سلسله شکست‌های پس از واقعه طبس را تجربه کند.

ارسال نظرات